Άρθρο 2. Όργανα του σχολείου

2.1.Διευθυντής

Ο Διευθυντής βρίσκεται στην κορυφή της Σχολικής Κοινότητας. Είναι ο διοικητικός αλλά και επιστημονικός – παιδαγωγικός υπεύθυνος στο χώρο αυτό. Πιο συγκεκριμένα:

  • Είναι υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του Σχολείου, για την οποία συνεργάζεται με τους υποδιευθυντές και όλα τα άλλα θεσμοθετημένα όργανα.
  • Καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα να θέσει υψηλούς στόχους και να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την επίτευξή τους, με στόχο ένα σχολείο δημοκρατικό και ανοικτό στην κοινωνία.
  • Καθοδηγεί και βοηθάει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους και ιδιαίτερα τους νεότερους, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες διοικητικού, εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα και οφείλει να αποτελεί παράδειγμα.
  • Συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς και διοικητικούς Προϊσταμένους του, τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, καθώς και τους μαθητές και τους γονείς τους για την από κοινού επίτευξη των στόχων.
  • Ενθαρρύνει το διδακτικό προσωπικό και τους μαθητές να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες οι οποίες συμβάλλουν στη διαπαιδαγώγηση ελεύθερων, υπεύθυνων, δημοκρατικών και ευαισθητοποιημένων πολιτών.
  • Παρακολουθεί την εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων, την οργάνωση της βιβλιοθήκης και κάθε θέμα σχετικό με το περιεχόμενο σπουδών και τη διδασκαλία των μαθημάτων.
  • Έχει την παιδαγωγική ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο και για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.
  • Συγκαλεί το Σύλλογο Διδασκόντων και είναι υπεύθυνος για την υλοποίηση των αποφάσεων αυτού.
  • Καλεί τους γονείς των μαθητών για ενημέρωση και συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Συλλόγου τους, όταν προσκαλείται και το κρίνει αναγκαίο.
  • Με τη βοήθεια των Υποδ/ντων ενημερώνει σε προγραμματισμένα χρονικά διαστήματα αλλά και εκτάκτως όποτε αυτό χρειαστεί, τους εκπαιδευτικούς για όλα τα θέματα που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου κλπ.
  • Οργανώνει  με τη βοήθεια των Υποδ/ντων και υπεύθυνων καθηγητών σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και αντίστοιχων ασκήσεων ετοιμότητας.

2.2. Υποδιευθυντές της Σχολικής Μονάδας

Oι Υποδιευθυντές της σχολικής μονάδας υποβοηθούν τον Διευθυντή στο καθημερινό του έργο, αναλαμβάνουν ένα μέρος από τις αρμοδιότητες που ο Διευθυντής τους αναθέτει και τον αναπληρώνουν σε όλες τις λειτουργίες της σχολικής ζωής, όταν ο Διευθυντής απουσιάζει ή κωλύεται.

Είναι υπεύθυνοι για τα θέματα που αφορούν ορισμένες τάξεις του Σχολείου και σ? αυτούς προστρέχουν οι μαθητές για την επίλυση προβλημάτων, για την κατάταξή τους σε τμήματα, τα επιλεγόμενα μαθήματα, τα βιβλία, τους ελέγχους τους, τους γονείς ή κηδεμόνες, τη φοίτησή τους, τις ταυτότητές τους για τη διακίνησή τους και οποιαδήποτε μεταβολή συμβεί στη μαθητική κοινότητα.

Υποβοηθούν τον Δ/τη στην έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση των εκπαιδευτικών για όλα τα θέματα που τους αφορούν. Προς τη αποτελεσματικότερη επίτευξη αυτού του σκοπού  μπορούν να χρησιμοποιούν και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Για τη διευκόλυνση του έργου των υποδιευθυντών προβλέπεται η συνεργασία τους με καθηγητές που αναλαμβάνουν υπεύθυνα τη διεκπεραίωση συγκεκριμένου έργου. Έτσι ο Σύλλογος καθηγητών, μετά από εισήγηση της διεύθυνσης καθορίζει Υπεύθυνους Προγραμμάτων διδασκαλίας και εξετάσεων, Υπεύθυνους για τις μετακινήσεις των μαθητών, Υπεύθυνους για καταγραφή στατιστικών στοιχείων, Υπεύθυνους για τη διανομή βιβλίων κλπ.

2.3. Σύλλογος καθηγητών 

Συνεργάζεται με τα παραπάνω όργανα για όλα τα θέματα που αφορούν την εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου. Ειδικότερα είναι αρμόδιος για θέματα μαθημάτων, εκδηλώσεων, εκδρομών, παραπτωμάτων κ.λ.π.

2.4. Εφημερεύοντες καθηγητές 

Οι καθηγητές που εφημερεύουν στους χώρους του Σχολείου (1ος όροφος, 2ος όροφος, Ισόγειο και αυλή) επιβλέπουν τους μαθητές και το χώρο κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων. Παραμένουν στο χώρο ευθύνης τους καθ? όλη τη διάρκεια του διαλείμματος καθώς και στις περιπτώσεις που δεν γίνονται οι διδασκαλίες λόγω διεξαγωγής ή αναμονής άλλων εκδηλώσεων (π.χ. συνεδρίαση συλλόγου καθηγητών, αναμονή για έναρξη σχολικής γιορτής κ.λ.π.) δηλαδή για όσο διάστημα οι μαθητές βρίσκονται εκτός αιθουσών διδασκαλίας. Επαφίεται στη δικιά τους ευθύνη να ενημερωθούν ιδιαιτέρως από τη διοίκηση του Σχολείου για το περιεχόμενο των ενημερώσεων ? εκδηλώσεων.

Οι εφημερεύοντες του Ισογείου όπου βρίσκεται η κεντρική πύλη εισόδου ? εξόδου μαθητών και προσωπικού, καθ? όλη τη διάρκεια του διαλείμματος φροντίζουν να παραμένει κλειδωμένη αυτή η πύλη και δεν επιτρέπουν τους μαθητές να βγουν ή να μπουν στο κτίριο χωρίς επαρκή δικαιολόγηση ή άδεια από τη διεύθυνση.

Σε αυτούς πρέπει να απευθυνθούν οι μαθητές για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε προβλήματος, να ζητήσουν τη συμβουλή τους, τη βοήθειά τους και να συζητήσουν μαζί τους. Για το λόγο αυτό, στον πίνακα ανακοινώσεων του Σχολείου υπάρχει μόνιμα αναρτημένος πίνακας με τα ονόματα των εφημερευόντων.

Τα καθήκοντά τους αρχίζουν από την πρωινή συγκέντρωση και τελειώνουν με τη λήξη του καθημερινού προγράμματος. Υπάρχει η δυνατότητα, εάν το αποφασίσει ο σύλλογος, η εφημερία να εφαρμόζεται «σπαστά» δηλαδή μία βάρδια μέχρι τις 11:00 και αμέσως μετά η επόμενη.

Για έκτακτα προβλήματα συνεργάζονται με τη διεύθυνση του Σχολείου  και τις μαθητικές κοινότητες.

2.5. Καθηγητές Υπεύθυνοι Τμημάτων 

Στην αρχή του διδακτικού έτους ορίζονται από το Σύλλογο των καθηγητών οι υπεύθυνοι Καθηγητές κάθε τμήματος, οι οποίοι είναι από τους διδάσκοντες στο τμήμα. Είναι εκπρόσωποι του Συλλόγου των καθηγητών στο τμήμα  με το οποίο συνεργάζονται για την ομαλή, ευχάριστη και δημιουργική εργασία στην τάξη αλλά και την αντιμετώπιση των ιδιαιτέρων προβλημάτων των μαθητών.

Παρακολουθούν τη φοίτηση των μαθητών, συγκεντρώνουν τα δικαιολογητικά των απουσιών τους και ενημερώνουν με επιστολή τους γονείς και κηδεμόνες για το σύνολο των απουσιών τους. Συνεργάζονται με τη μαθητική κοινότητα του τμήματος για τον ευπρεπισμό, τη διακόσμηση και την καθαριότητα της τάξης. Ακόμα συμμετέχουν και προσφέρουν τη βοήθειά τους σε οποιαδήποτε εξωδιδακτική εκδήλωση του τμήματος.

Όταν παρουσιάζεται κάποιο πρόβλημα στη μαθητική κοινότητα του τμήματος, αρμόδιος για την επίλυσή του είναι ο Υπεύθυνος Καθηγητής. Αν η αντιμετώπιση δεν είναι αποτελεσματική τότε ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:

Συζητείται το θέμα από κοινού με το 5μελές του τμήματος με την παρουσία του ενδιαφερόμενου, και αν δεν υπάρξει συνεννόηση, το θέμα έρχεται στο Δ/ντή ή στο Σύλλογο Καθηγητών.

2.6. Το Δεκαπενταμελές Μ.Σ. 

(Αναλυτικά οι αρμοδιότητές του αναφέρονται στον κανονισμό λειτουργίας του).

Μεταφέρει τα προβλήματα και τις προτάσεις των μαθητών στο Σύλλογο Καθηγητών και στο Δ/ντή, με τους οποίους συνεργάζεται για την αντιμετώπισή τους.

2.7. Μαθητικές Κοινότητες 

Αναλυτικά οι αρμοδιότητές τους αναφέρονται στον κανονισμό λειτουργίας τους.

Γενικά συνεργάζονται με όλους τους μαθητές του τμήματος, και με τον υπεύθυνο Καθηγητή του τμήματος, για να οργανώσουν τις συλλογικές εκδηλώσεις και να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε θέμα αφορά τις κοινότητες τους.

2.8. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Ενημερώνεται για τα προβλήματα του σχολείου και βοηθά στην επίλυσή τους, συμβάλλει οικονομικά στην κάλυψη αναγκών του Σχολείου και εκφράζει τις απόψεις του σχετικά με θέματα μάθησης, διδασκαλίας και συμπεριφοράς των μαθητών και καθηγητών κλπ.

2.9. Σχολικό Συμβούλιο

Απαρτίζεται από το σύλλογο των διδασκόντων, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και τον εκπρόσωπο της τοπικής αυτοδιοίκησης στη σχολική επιτροπή..

Εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του Σχολείου με κάθε πρόσφορο μέσο, καθιερώνει τρόπους αμοιβαίας επικοινωνίας διδασκόντων και οικογενειών των μαθητών και φροντίζει την υγιεινή των μαθητών και του σχολικού περιβάλλοντος.

2.10. Γραμματεία

Στη γραμματεία του σχολείου απευθύνονται οι μαθητές για να πάρουν τα έντυπα δικαιολόγησης των απουσιών τους, ή οποιοδήποτε άλλο πιστοποιητικό (μετεγγραφής, φοίτησης, απόλυσης κ.λ.π.) χρειάζονται.

Όταν δεν υπάρχει διοικητικό προσωπικό που καλύπτει τις απαραίτητες θέσης Γραμματείας τότε οι θέσεις αυτές καλύπτονται από καθηγητές που δεν συμπληρώνουν το ωράριό τους για όσο διάστημα συμβαίνει αυτό και κατόπιν ανάθεσης από το Σύλλογο καθηγητών.