Άρθρο 3. Παρακολούθηση μαθημάτων

3.1. Ωράριο λειτουργίας

Το ωράριο λειτουργίας του Σχολείου είναι 08:00 – 14:00 καθημερινά, όλες τις εργάσιμες μέρες της εβδομάδας. Το ωράριο διεξαγωγής διδασκαλιών γίνεται εντός του παραπάνω ωραρίου αλλά μπορεί να έχει ελαφρά μικρότερη διάρκεια ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών προκειμένου να διευκολυνθεί η έγκαιρη προσέλευσή τους και αποχώρησή τους που επηρεάζεται από τα δρομολόγια των συγκοινωνιακών μέσων που χρησιμοποιούν. Η χρονική διάρκεια των διαλειμμάτων προσαρμόζεται στο ωράριο διδασκαλίας ώστε να τηρούνται τα προβλεπόμενα από τη σχετική νομοθεσία. Για τον ακριβή καθορισμό του ωραρίου διδασκαλιών αποφασίζει ο Σύλλογος καθηγητών μετά από εισήγηση της διεύθυνσης.

Οι μαθητές παραμένουν στο Σχολείο όλο αυτό το διάστημα και δεν επιτρέπεται η αποχώρησή τους παρά μόνο με σχετική γραπτή άδεια του αρμόδιου Διευθυντή. Η παρουσία των μαθητών στην πρωινή συγκέντρωση και η παρακολούθηση όλων των μαθημάτων και διδακτικών δραστηριοτήτων είναι υποχρεωτική.

Η Διεύθυνση του Σχολείου παρακολουθεί και τις πρωινές αργοπορίες, διατηρώντας το δικαίωμα να ενημερώνει τους γονείς και να επιβάλλει κυρώσεις, σε περίπτωση εσκεμμένης επανάληψης.

 Οι γονείς οφείλουν, σε περίπτωση ασθένειας των παιδιών τους, να ενημερώνουν τη γραμματεία του Σχολείου για την απουσία τους από τα μαθήματα, όσο πιο έγκαιρα γίνεται.

3.2. Πρωινή συγκέντρωση

Οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο τουλάχιστο πέντε (5) λεπτά πριν χτυπήσει το κουδούνι για την πρώτη ώρα διδασκαλίας, και παραμένουν ήσυχα στην αυλή ή στον χώρο πολλαπλών χρήσεων του ισογείου, μέχρι αυτό να ακουστεί. Με το χτύπημα του κουδουνιού ξεκινάει η πρωινή συγκέντρωση του σχολείου η οποία είναι μια σημαντική στιγμή της σχολικής ζωής, γιατί είναι η μοναδική τακτική συγκέντρωση της σχολικής κοινότητας.

Κατά τη διαδικασία της συγκέντρωσης οι μαθητές προσέρχονται στις καθορισμένες θέσεις τους χωρίς καθυστέρηση. Κατά τη διάρκεια της προσευχής οι μαθητές οφείλουν να τηρούν κόσμια και αξιοπρεπή στάση. Οι μαθητές άλλου δόγματος παρευρίσκονται κόσμια χωρίς να συμμετέχουν στην προσευχή. Ακολουθούν ανακοινώσεις που ενδιαφέρουν όλους και προέρχονται από τις εκπαιδευτικές αρχές, το Σύλλογο καθηγητών, το Μαθητικό Συμβούλιο κ.λ.π. Σ? αυτήν την καθημερινή συνάντηση είναι υποχρέωση όλων να παρευρίσκονται και να παρακολουθούν με προσοχή έτσι ώστε να ενημερώνονται υπεύθυνα σε θέματα που τους αφορούν και να προετοιμάζονται για το εκπαιδευτικό έργο που ακολουθεί.

3.3. Διδακτική ώρα ? τακτική φοίτηση

3.3.1. Η είσοδος στην τάξη γίνεται αμέσως μετά την πρωινή συγκέντρωση. Μαθητές και καθηγητές πρέπει να βρίσκονται έγκαιρα στην τάξη σε όλες τις ώρες των μαθημάτων. Ο καθηγητής, αφού ελέγχει την παρουσία των μαθητών υπογράφει το απουσιολόγιο.

3.3.2. Μαθητής ο οποίος έχει καθυστερήσει και δεν έχει προσέλθει στην τάξη πριν τον καθηγητή πρέπει πρώτα να απευθυνθεί στη διεύθυνση του σχολείου όπου θα εξηγήσει το λόγο της αργοπορίας του και εφόσον κριθεί η δικαιολογία του επαρκής και ικανοποιητική και δοθεί εντολή από τη διεύθυνση τότε μόνο μπορεί να εισέλθει στην τάξη χωρίς απουσία.

3.3.3.Οι θέσεις των μαθητών στην αίθουσα διδασκαλίας καθορίζονται από τους ίδιους τους μαθητές με τη σύμφωνη γνώμη του υπεύθυνου καθηγητή του τμήματος. Ο κάθε διδάσκων καθηγητής μπορεί να αλλάζει τη θέση των μαθητών για πειθαρχικούς λόγους, για παιδαγωγικούς λόγους και για λόγους που εξυπηρετούν τις μεθόδους διδασκαλίας που χρησιμοποιεί.  Επιβάλλεται για λόγους σεισμικής προστασίας να αποφεύγονται θέσεις δίπλα στα παράθυρα.

3.3.4. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος δεν επιτρέπεται η έξοδος των μαθητών από την αίθουσα παρά μόνο σε περίπτωση απόλυτης ανάγκης και μετά από άδεια του διδάσκοντα καθηγητή.

3.3.5. Αποχώρηση του μαθητή χωρίς την άδεια του καθηγητή συνεπάγεται αδικαιολόγητη απουσία του.

3.3.6. Απουσία μαθητή από την τάξη όταν ο μαθητής απασχολείται σε άλλες σχολικές δραστηριότητες με την επίβλεψη πάντα κάποιου καθηγητή ή της διεύθυνσης είναι αποδεκτή μόνο μετά τη σύμφωνη γνώμη του διδάσκοντος καθηγητή της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής ώρας.   Και σε αυτήν την περίπτωση όμως η απουσία του μαθητή καταγράφεται στο απουσιολόγιο και στη συνέχεια, σε χρόνο που δε γίνεται διδασκαλία, δικαιολογείται ενυπόγραφα στο απουσιολόγιο από τον επιβλέποντα καθηγητή ή τη διεύθυνση και δεν καταχωρείται  στο βιβλίο απουσιών.

3.3.7. Οι μαθητές οφείλουν να φέρουν μαζί τους όλα τα απαραίτητα για τη διδακτική διαδικασία εφόδια (τετράδια, βιβλία, στυλό κλπ) και να διατηρούν τον εαυτό τους σε κατάσταση επιδεκτική πνευματικής εργασίας.

3.3.8. Σε περίπτωση απουσίας από το Σχολείο για οποιοδήποτε λόγο, οι μαθητές οφείλουν να πληροφορούνται τις διδαχθείσες ενότητες και τις ανατεθείσες εργασίες και να προετοιμάζονται ανάλογα για την αποδοτικότερη παρακολούθηση του επόμενου μαθήματος.

3.3.9. Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας είναι απαραίτητη η διατήρηση της τάξης και της ησυχίας για να υπάρξει το κατάλληλο κλίμα μάθησης και αγωγής. Για το σκοπό αυτό είναι συνυπεύθυνοι μαθητές και καθηγητές, οι οποίοι πρέπει να συνεργάζονται στην αντιμετώπιση διαφωνιών ή άλλων προβλημάτων που προκύπτουν.

3.3.10. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής ή μαθητές ενοχλούν συστηματικά και διαταράσσουν αυτό το κλίμα δέχονται τις παρατηρήσεις του καθηγητή και αν το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει παρά τις προειδοποιήσεις και επιπλήξεις του, τότε ο μαθητής αποβάλλεται από την τάξη κατά τη διδακτική ώρα και η απουσία του δεν θεωρείται δικαιολογημένη. Ο μαθητής που αποβάλλεται (με ωριαία αποβολή) παραμένει εντός του χώρου του σχολείου.

3.3.11. Εφόσον το πρόβλημα δε λυθεί, τότε ο καθηγητής του μαθήματος απευθύνεται στη Διεύθυνση του σχολείου και ακολουθείται η διαδικασία πειθαρχικού ελέγχου του μαθητή από τον Δ/ντή ή το σύλλογο καθηγητών.

3.3.12. Κάθε περίπτωση αποβολής μαθητή, ακόμη και η ωριαία, καταχωρούνται στο βιβλίο επιβολής κυρώσεων.

3.4. Διαχείριση κενού χρόνου των μαθητών.

Υπάρχουν διάφορες περιπτώσεις που ένας ή περισσότεροι μαθητές δεν βρίσκονται στην αίθουσα διδασκαλίας ή στο εργαστήριο και δεν παρακολουθούν κάποια διδασκαλία ή δεν συμμετέχουν σε κάποια σχολική εκδήλωση. Για λόγους ασφάλειας των μαθητών αυτών αλλά και για να μην προκαλούν θόρυβο και δυσχεραίνουν την εκπαιδευτική διαδικασία των υπολοίπων θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να καταβάλλεται προσπάθεια ώστε οι μαθητές αυτοί να μην περιφέρονται άσκοπα στους διάφορους χώρους του Σχολείου αλλά να απασχολούνται όσο πιο εποικοδομητικά γίνεται. Έτσι :

3.4.1. Ο μαθητής που δεν μπορεί να συμμετάσχει στις δραστηριότητες της τάξης (π.χ. είναι κρυωμένος και δεν μπορεί να κάνει γυμναστική) παραμένει στην τάξη και απλά παρακολουθεί.

3.4.2. Ο μαθητής που έχει απαλλαγή από κάποιο μάθημα όπως Θρησκευτικά ή Γυμναστική μπορεί να παρακολουθεί κάποιο άλλο μάθημα σε ένα άλλο τμήμα αφού ενημερώσει πρώτα το καθηγητή του μαθήματος που θέλει να παρακολουθήσει.

3.4.3. Ο μαθητής που προσέρχεται αδικαιολόγητα καθυστερημένα στο μάθημα παίρνει μεν την απουσία αλλά παραμένει στην τάξη και παρακολουθεί το μάθημα.

3.4.4. Στον μαθητή που έχει αποβληθεί για μία ώρα από την τάξη μπορεί να ανατίθεται κάποια εργασία με την επίβλεψη πάντα κάποιου καθηγητή που δεν έχει διδασκαλία. Αντί εργασίας μπορεί να απασχοληθεί στη Βιβλιοθήκη του Σχολείου παρουσία του καθηγητή.

3.4.5. Όταν ολόκληρο το τμήμα έχει κενό, μπορεί να παρακολουθήσει κάποια ταινία εκπαιδευτικού περιεχομένου στην αίθουσα προβολών πάντα παρουσία κάποιου καθηγητή που δεν έχει διδασκαλία ή να απασχοληθεί σε κάποια δραστηριότητα εκπαιδευτικά αποδεκτή.

 3.5. Καθήκοντα απουσιολόγου

Οι απουσιολόγοι στους οποίους το Σχολείο αναγνωρίζει την προσφορά τους, έχουν καθήκον να διατηρούν το δελτίο απουσιών και το βιβλίο ύλης σε καλή κατάσταση και να παρακολουθούν την υπογραφή του δελτίου από τους διδάσκοντες καθηγητές. Η καταχώρηση των απουσιών στα δελτία απουσιών γίνεται αποκλειστικά και μόνο από τον διδάσκοντα καθηγητή. Το απουσιολόγιο παραλαμβάνεται από το διδάσκοντα καθηγητή της πρώτης διδακτικής ώρας και επιστρέφεται στο χώρο φύλαξής τους από το διδάσκοντα καθηγητή της τελευταίας διδακτικής ώρας.

Η ευθύνη των απουσιολόγων για τη σωστή ενημέρωση και τη διαφύλαξη του απουσιολογίου είναι πολύ μεγάλη. Αν αποδειχθεί ότι σκόπιμα διαγράφουν τις απουσίες των συμμαθητών τους, η πράξη τους αυτή θεωρείται αξιόποινη, το δε απουσιολόγιο παραδίδεται σε άλλο μαθητή.

3.6. Διαλείμματα ? Επιμελητές

3.6.1. Με το χτύπημα του κουδουνιού οι μαθητές βγαίνουν από την αίθουσα και παραμένουν καθ? όλη τη διάρκεια του διαλείμματος στην αυλή και στους άλλους κοινόχρηστους χώρους του Σχολείου, από τους οποίους απαγορεύεται να απομακρύνονται παρά μόνο με άδεια του Δ/ντή του Σχολείου.

3.6.2. Επίσης σύμφωνα με την αριθ. 88202/25-06-2009 (Β΄1286) Υπουργική Απόφαση, απαγορεύεται πλήρως το κάπνισμα σε όλους τους χώρους των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, κάθε βαθμίδας, τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα. Επομένως, εκπαιδευτικοί και μαθητές δεν επιτρέπεται να καπνίζουν σε όλους τους χώρους του σχολείου. Διευκρινίζεται ότι ως «κάπνισμα» νοείται και η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου. Είναι υποχρέωση του εφημερεύοντα καθηγητή αλλά και κάθε καθηγητή στου οποίου την αντίληψη θα υποπέσει κάποιος μαθητής να καπνίζει, να του υπενθυμίσει τον παραπάνω νόμο, τα υψηλά πρόστιμα που αυτός προβλέπει, και κυρίως τις σοβαρές επιπτώσεις που προκαλεί το κάπνισμα στην υγεία του καπνιστή αλλά και των γύρω του. Ο μαθητής είναι υποχρεωμένος να σεβαστεί το νόμο και τις υποδείξεις του καθηγητή, να σταματήσει αμέσως το κάπνισμα και να μην υποπέσει ξανά σε αυτή την παράνομη και βλαβερή για την υγεία πράξη. Σε διαφορετική περίπτωση και σύμφωνα με την υπ? αριθμ. 179155/Δ2 – 06/11/2014 Εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, μπορεί να του επιβληθούν από το Δ/ντή ή από το Σύλλογο καθηγητών κυρώσεις λόγω απείθειας στις υποδείξεις του καθηγητή και στους κανόνες του παρόντος κανονισμού (μη προσήκουσα διαγωγή)

3.6.3. Οι καθηγητές αφού μεριμνήσουν, με τη βοήθεια των επιμελητών, για τον  αερισμό της αίθουσας, κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, και αφού βγουν όλοι οι μαθητές, κλείνουν τα φώτα και κλειδώνουν την αίθουσα. Σε καμία περίπτωση δεν δίνονται κλειδιά στους μαθητές να ξεκλειδώσουν τις αίθουσες. Οι μόνοι αρμόδιοι γι? αυτό είναι οι καθηγητές.

3.6.4. Εφόσον οι αίθουσες παραμένουν κλειστές την ώρα των διαλειμμάτων οι αρμοδιότητες των επιμελητών περιορίζονται στα παρακάτω:

Α. Φροντίζουν για τον αερισμό τις αίθουσας ανοίγοντας τα παράθυρα στην αρχή του διαλείμματος και τα κλείνουν στην αρχή του μαθήματος.

Β. Φροντίζουν την καθαριότητα και την ευταξία της αίθουσας όταν χτυπήσει το κουδούνι για διάλειμμα και μέχρι ο καθηγητής να την κλειδώσει.

Γ. Φροντίζουν να υπάρχουν κιμωλίες, σφουγγάρι και καθαρός πίνακας.

Δ. Γενικά, βοηθούν τους καθηγητές στην προετοιμασία της τάξης για τη διδασκαλία.

3.7. Καθαριότητα του σχολικού χώρου ? Ευχάριστη και υγιεινή διαβίωση.

Υποχρέωση όλων είναι να διατηρούνται καθαροί όλοι οι χώροι του Σχολείου. Αυτό προϋποθέτει τις παρακάτω ενέργειες:

α) Όλα τα άχρηστα αντικείμενα πετιούνται στα δοχεία απορριμμάτων.

β) Στα έπιπλα (θρανία, καρέκλες κλπ), τους τοίχους, τις πόρτες και τους πίνακες ανακοινώσεων δεν γράφονται λέξεις ή ζωγραφιές οποιουδήποτε περιεχομένου, ιδιαίτερα δε τέτοιες που προσβάλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και δημιουργούν ακαλαίσθητο θέαμα. Αντίθετα οι  πίνακες ανακοινώσεων μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν μέσα έκφρασης των απόψεων των μαθητών σε θέματα που τους αφορούν, επικοινωνίας μεταξύ τους και καλλιτεχνικής δημιουργίας μέσα στα θεμιτά πλαίσια.

γ) Έντυπα ?διαφημίσεις. Απαγορεύεται η κυκλοφορία εντύπων στο χώρο του Σχολείου εκτός των εγκεκριμένων από το ΥΠΕΠΘ, όπως και η εμπορία και διαφήμιση οποιουδήποτε προϊόντος. Για την ανάρτηση αφισών ή άλλου υλικού στους χώρους του σχολείου οι μαθητές πρέπει να απευθύνονται στο Σύλλογο των καθηγητών και στον διευθυντή.

δ) Όλοι έχουν την υποχρέωση να χρησιμοποιούν σωστά και να προσέχουν τα αντικείμενα της σχολικής περιουσίας. Οποιαδήποτε φθορά ή καταστροφή σε αυτά, π.χ. σε πίνακες, θρανία, καρέκλες, βιβλιοθήκες, τοίχους, τουαλέτες κλπ έχει ως συνέπεια την υποχρέωση του υπαίτιου να αποκαταστήσει τη ζημιά. Στην περίπτωση μάλιστα που ο υπαίτιος σκοπίμως προκάλεσε τη ζημιά, του επιβάλλονται κυρώσεις από το Δ/ντή ή το Σύλλογο καθηγητών. Σε περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας προσδιορισμού του υπαίτιου, η ζημιά επιβαρύνει το ταμείο της Μαθητικής Κοινότητας και όταν αυτό δεν την καλύπτει το θέμα μπορεί να αντιμετωπιστεί και με τη συνδρομή του Συλλόγου Γονέων και κηδεμόνων.