Άρθρο 4. Κανόνες συμπεριφοράς και διαγωγή μαθητών

4.1.  Βασικές αρχές

Άμεσος αντικειμενικός σκοπός των πειθαρχικών μέτρων είναι η εξασφάλιση της τάξης, ώστε να διεξάγεται απρόσκοπτα η εκπαιδευτική διαδικασία.

 Απώτερος στόχος των μέτρων αυτών είναι να βοηθηθούν οι μαθητές να αποκτήσουν υπευθυνότητα, αυτοπειθαρχία και σεβασμό προς τους κανόνες της σχολικής ζωής.

4.2. Γενικοί κανόνες

4.2.1. Κατά την παραμονή τους στο Σχολείο οι μαθητές οφείλουν να σέβονται, να υπακούν και να συνεννοούνται με τους καθηγητές, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των κανόνων κοσμιότητας, τον κανονισμό του Σχολείου και τους νόμους της Πολιτείας.

4.2.2. Είναι προφανές ότι η εφαρμογή των αρχών αυτών ισχύει και κατά τη μετάβαση των μαθητών προς και από το Σχολείο με τα λεωφορεία, κατά τη διάρκεια των εκδρομών, περιπάτων, πολιτιστικών εκδηλώσεων και, γενικά, σε κάθε περίπτωση που οι μαθητές λειτουργούν με αυτή τους την ιδιότητα.

4.2.3. Για λόγους ασφαλείας δεν επιτρέπεται η είσοδος στο Σχολείο οποιουδήποτε εξωσχολικού ατόμου, εκτός των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών, των προμηθευτών του Σχολείου και του κυλικείου καθώς και των τεχνικών που είναι αρμόδιοι για διάφορες συντηρήσεις , επισκευές κλπ. Κατά συνέπεια η συνάντηση μαθητή με εξωσχολικά πρόσωπα στο χώρο του σχολείου χωρίς ειδική άδεια από τη Δ/νση, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα.

4.2.3. Η γλώσσα που ομιλούν όλοι οι μαθητές και το προσωπικό στο Σχολείου αλλά και στις σχολικές εκδηλώσεις εκτός Σχολείου είναι μόνο τα Ελληνικά. Βέβαια επιτρέπεται να ομιλούνται και οι γλώσσες εκείνες που επίσημα διδάσκονται σύμφωνα με το πρόγραμμα του Σχολείου  κατά τις ώρες διδασκαλίας τους και κατά τη διάρκεια εκδηλώσεων που σχετίζονται με αυτές. Επίσης επιτρέπεται η ομιλία ξένων γλωσσών σε περιπτώσεις ειδικών εκδηλώσεων που έχει οργανώσει το Σχολείο.

4.2.4. Η εμφάνιση ? αμφίεση των μαθητών μέσα στο Σχολείο αποτελεί εκδήλωση του δικαιώματος ανάδειξης της προσωπικότητάς τους και κατά συνέπεια ανήκει στο χώρο της προσωπικής τους ευθύνης. Η άσκηση όμως αυτού του δικαιώματος περιορίζεται από τα όρια που επιβάλουν η μαθητική ιδιότητα, η «αντικειμενική» ευπρέπεια και η ευρύτατη κοινωνική αποδοχή. Σύμφωνα με αυτά οι μαθητές έχουν χρέος να αποφεύγουν ακρότητες και κάθε τι το εξεζητημένο που μπορεί να προκαλέσει το κοινό αίσθημα.

4.2.5. Οι μαθητές οφείλουν να συμπεριφέρονται με κοσμιότητα και ευγένεια προς τους συμμαθητές τους, ιδιαίτερα τους μικρότερους, και να επιδεικνύουν τον οφειλόμενο σεβασμό  προς τους καθηγητές και το βοηθητικό προσωπικό του Σχολείου. Τις σχέσεις πρέπει να διακρίνει η σοβαρότητα και η αξιοπρέπεια και να αποφεύγονται οι χειροδικίες, οι απρεπείς αστεϊσμοί και, γενικότερα, η υβριστική και ανάρμοστη συμπεριφορά.

4.2.6. Οι μαθητές δεν πρέπει να φέρουν μαζί τους αντικείμενα μεγάλης αξίας (π.χ. χρήματα, κοσμήματα, κινητά τηλέφωνα κλπ) διότι το Σχολείο αδυνατεί εκ των πραγμάτων να αναλάβει την ευθύνη σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής.

4.2.7. Σύμφωνα με την αριθ. 88202/25-06-2009 (Β΄1286) Υπουργική Απόφαση, εκπαιδευτικοί και μαθητές δεν επιτρέπεται να καπνίζουν σε όλους τους χώρους του σχολείου. (Βλέπε και παρ. 3.6.2.)

4.2.8. Οι μαθητές έχουν χρέος να προσπαθούν να αναβαθμίσουν το κύρος του Σχολείου με τη συμπεριφορά τους και τη γενικότερη διαγωγή τους μέσα και έξω από το Σχολείο. Δεν επιτρέπεται σε κανένα μέλος στης Σχολικής κοινότητας να εκθέτει γενικότερα το Σχολείο αλλά ούτε και ειδικότερα ή μεμονωμένα οποιοδήποτε άλλο μέλος της. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στις οποιεσδήποτε δημοσιεύσεις ? αναρτήσεις σε οποιοδήποτε μέσο μαζικής ενημέρωσης, μέσο κοινωνικής δικτύωσης (facebook), στο internet κλπ που έχουν σχέση με το Σχολείο, τους μαθητές, τους καθηγητές, και που  θίγουν ή εκθέτουν το κύρος ή την προσωπικότητά τους.

4.2.9. Οι μαθητές πρέπει να συζητούν με τη Δ/νση του Σχολείου και τους καθηγητές τους κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί για την εξεύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης.

4.2.10. Οι όποιες παραβάσεις συνυπολογίζονται στο χαρακτηρισμό της διαγωγής τους.

4.2.11. Για τις παραβάσεις προβλέπονται από τη νομοθεσία ποινές που ξεκινούν από την επίπληξη και κλιμακώνονται ανάλογα με τη σοβαρότητα του παραπτώματος ως την πολυήμερη αποβολή και την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

4.2.12. Μαθητής που τιμωρείται με αποβολή έχει χρέος να επιστρέψει αμέσως στο σπίτι του και να ενημερώσει τον κηδεμόνα του ο οποίος πρέπει άμεσα να επικοινωνήσει με τον υπεύθυνο καθηγητή.

4.2.13. Ο οριστικός χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών γίνεται στο τέλος του σχολικού έτους σε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, εκτός αν κάποιος μαθητής απομακρυνθεί / μετεγγραφεί κατά τη διάρκειά του. Η διαγωγή των μαθητών εξετάζεται και στη συνεδρίαση λήξης του κάθε τετραμήνου, με βάση τις αναφορές που καταθέτουν οι διδάσκοντες στο γραφείο του Διευθυντή αλλά και κάθε άλλο τεκμηριωμένο στοιχείο που τυχόν έρχεται στην αντίληψή τους, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

4.3 Ιδιαίτερα σοβαρά παραπτώματα

Το Σχολείο θεωρεί τα παρακάτω παραπτώματα των μαθητών ως σοβαρές παραβάσεις του εσωτερικού κανονισμού και τα αντιμετωπίζει αναλόγως:

α. Κατοχή στο σχολείο οποιουδήποτε επικίνδυνου οργάνου ή απαγορευμένης ουσίας.

β. Οποιουδήποτε είδους εκφοβισμό (bulling) μεταξύ οποιονδήποτε μελών της Σχολικής κοινότητας είτε εντός είτε εκτός του Σχολείου.

γ. Καταστροφή ή παραμόρφωση περιουσιακού στοιχείου του Σχολείου, με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο. Βλέπε και παρ. 3.7

δ. Καταστροφή ή κλοπή ατομικής περιουσίας μαθητή.

ε. Κάθε εσκεμμένη πράξη που έχει ως σκοπό ή συνέπεια τη διατάραξη της τάξης ή της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο χώρο του Σχολείου.

4.4. Συμπεριφορά στην τάξη

? Με το χτύπημα του κουδουνιού οι μαθητές πρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα να είναι έξω από  την αντίστοιχη αίθουσα διδασκαλίας ή εργαστήριο και μόλις ο καθηγητής ανοίξει την αίθουσα, κάθονται στα θρανία τους με τη διάταξη που έχει ορίσει ο διδάσκων καθηγητής.

? Για να μετακινηθούν οι μαθητές μέσα στην αίθουσα για οποιονδήποτε λόγο ή για να απουσιάσουν, ζητούν άδεια από τον καθηγητή τους.

? Είναι όλοι υπεύθυνοι για την καθαριότητα του πίνακα, των θρανίων και γενικά της αίθουσας.

? Το μάθημα τελειώνει με το χτύπημα του κουδουνιού, αλλά δεν αποχωρεί κανείς πριν δώσει την άδεια ο καθηγητής.

? Σε περίπτωση αργοπορίας, σε οποιαδήποτε ώρα, πρέπει να περάσουν οπωσδήποτε από το Γραφείο του Διευθυντή, για να πάρουν σημείωμα (Βλέπε και εδ. 3.3.2.)

? Το φιλικό κλίμα μέσα στην τάξη είναι επιθυμία όλων. Δεν πρέπει όμως οι μαθητές να ξεπερνούν τα όρια της ευπρέπειας. Για να μιλήσει κάποιος μαθητής στην τάξη, σηκώνει το χέρι και περιμένει να του δοθεί ο λόγος.

? Η αυθάδεια και οι αντιρρήσεις που διατυπώνονται με αγένεια θεωρούνται κακή συμπεριφορά και τιμωρούνται αναλόγως.

4.5. Συμπεριφορά προς τους συμμαθητές

? Οι μαθητές πρέπει να σέβονται τη γνώμη και την ιδιαίτερη προσωπικότητα των άλλων. Δεν κάνουν ειρωνικά σχόλια, κακόβουλη ή προσβλητική κριτική.

? Η χωρίς άδεια χρήση ή φθορά προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών τους είναι σοβαρά παραπτώματα και τιμωρούνται αυστηρά, ακόμη και αν γίνονται ως παιχνίδι.

? Οι φραστικές προσβολές, οι ύβρεις και, πολύ περισσότερο, η σωματική βία κατά των συμμαθητών είναι απαράδεκτες πράξεις, που επηρεάζουν πολύ τον χαρακτηρισμό της διαγωγής.

 Το ίδιο απαράδεκτη πράξη θεωρείται και η διάδοση φημών, ο αποκλεισμός συμμαθητή από ομαδικές εκπαιδευτικές ή ψυχαγωγικές δραστηριότητες ή η παρακίνηση τρίτων για την απομόνωση αυτών.

? Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται και να τηρούν τους παραπάνω κανόνες συμπεριφοράς προς τους συμμαθητές τους και πέραν των σχολικών ωρών, όπως επίσης και εκτός των χώρων του Σχολείου.

Για την αντιμετώπιση τέτοιων συμπεριφορών και φαινομένων μπορούν οι Μαθητικές Κοινότητες να οργανώσουν ένα σύστημα που θα μπορεί κάθε μαθητής να αναφέρει τυχόν παρενοχλήσεις ? απειλές και γενικότερα χρήση βίας που δέχθηκε ό ίδιος ή κάποιος συμμαθητής του, σε ειδικά διαμορφωμένο κουτί το οποίο σε τακτά διαστήματα θα ανοίγεται από το Συμβούλιο της τάξης και θα εξετάζονται και θα αντιμετωπίζονται από τους ίδιους τους μαθητές όλες οι περιπτώσεις αυτές. Προς το σκοπό αυτό θα πρέπει πρώτα να συνεργαστούν με τους υπεύθυνους της τάξης και με τη Διεύθυνση.

4.6. Συμπεριφορά στους κοινόχρηστους χώρους του Σχολείου και στα λεωφορεία

? Όταν οι μαθητές κυκλοφορούν εκτός της αίθουσας διδασκαλίας, για οποιονδήποτε λόγο, κατά τις ώρες των μαθημάτων, δεν κάνουν φασαρία.

? Οι κοινόχρηστοι χώροι (διάδρομοι, τουαλέτες, αποδυτήρια, γήπεδα κ.λ.π.) χρησιμοποιούνται από όλους. Γι? αυτό και είναι ευθύνη όλων να τους διατηρούν ευπρεπείς και καθαρούς.

? Η Βιβλιοθήκη είναι αποκλειστικά χώρος εργασίας. Πρέπει να τηρούνται ευλαβικά οι οδηγίες του προσωπικού, προς το οποίο οι μαθητές συμπεριφέρονται όπως και προς τους καθηγητές τους.

? Στα εργαστήρια και στους χώρους άθλησης ισχύουν οι κανόνες που έχουν θέσει οι καθηγητές που διδάσκουν το αντίστοιχο μάθημα και εφαρμόζουν τους αντίστοιχους Κανονισμούς Λειτουργίας των χώρων αυτών.

? Στα λεωφορεία που μεταφέρουν τους μαθητές από και προς το Σχολείο αυτοί συμπεριφέρνονται όπως και στο σχολικό χώρο. Επομένως ισχύουν οι ίδιοι κανόνες συμπεριφοράς που ισχύουν και στους χώρους του Σχολείου ώστε να μην εκτίθεται το Σχολείο από τυχόν ανάρμοστη συμπεριφορά των μαθητών του.

4.7. Αντιγραφή ? Λογοκλοπή

? Η συνεργασία μεταξύ μαθητών στη διάρκεια γραπτής εξέτασης και η αντιγραφή από οποιοδήποτε βοήθημα, θεωρούνται σοβαρά παραπτώματα και τιμωρούνται αυστηρά.

? Εξίσου σοβαρό παράπτωμα αποτελεί και η λογοκλοπή ? η χρήση έργου ή μέρους του έργου κάποιου άλλου χωρίς να αναφέρεται η πηγή των πληροφοριών.

4.8 Κινητά τηλέφωνα

? Απαγορεύεται ? με βάση εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας ? και κατά συνέπεια τιμωρείται αυστηρά η χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο Σχολείο. Όλοι οι μαθητές οφείλουν να μην φέρουν μαζί τους στο Σχολείο το κινητό τηλέφωνό τους ή τουλάχιστο να το απενεργοποιούν και να μην το εμφανίζουν καθ? όλη τη διάρκεια παραμονής τους στο Σχολείο.

? Απαγορεύεται ακόμα η χρήση οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής κατά τη διάρκεια του μαθήματος, χωρίς την έγκριση του καθηγητή. Ιδιαίτερα η λήψη και η προβολή φωτογραφιών ή βίντεο χωρίς την έγκριση του καθηγητή και τη συναίνεση όλων των εμφανιζομένων σε αυτά αποτελεί σοβαρό παράπτωμα και εφαρμόζονται αντίστοιχες κυρώσεις.

4.9. Περιβολή ? Εμφάνιση

? Η εμφάνιση των μαθητών πρέπει να είναι κόσμια και ευπρεπής, ανάλογη του χώρου στον οποίο βρίσκονται και της ενασχόλησής τους (βλέπε και εδ. 4.2.4.)

? Σε περιπτώσεις στις οποίες η εμφάνιση είναι εμφανώς ακραία ή προκλητική, παρεμβαίνει καταρχήν ο σύμβουλος καθηγητής, σε συνεργασία με το πενταμελές μαθητικό συμβούλιο. Αν δεν υπάρξουν αποτελέσματα, η ευθύνη μεταφέρεται στο Σύλλογο Διδασκόντων και στο δεκαπενταμελές μαθητικό συμβούλιο.

? Για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής οι μαθητές πρέπει να φορούν αθλητική φόρμα και για το εργαστήριο της Χημείας κατάλληλη ποδιά.

? Όσοι συμμετέχουν σε παρελάσεις ή άλλες επίσημες εκδηλώσεις πρέπει να φορούν την καθιερωμένη επίσημη στολή του Σχολείου.